Reanimatie is burgerschap

24 september 2024
Omstanders die een ongeval filmen in plaats van ingrijpen en hulpdiensten die worden lastig gevallen. Je hoort het helaas steeds vaker. Welke rol zou jij vervullen in zo'n situatie?
Sinds 2021 zijn middelbare scholen wettelijk verplicht burgerschap actief te bevorderen. De kerndoelen van de SLO bieden richtlijnen aan de hand waarvan scholen invulling kunnen geven aan burgerschap. De school is vervolgens vrij om vanuit de eigen visie een programma vast te stellen. Reanimatie biedt een praktijkgerichte verrijking van dit programma.

Leren reanimeren
Jongeren kunnen iemands leven redden. Zo redde Ruben op 14-jarige leeftijd het leven van zijn vader. Meer hierover in dit interview. Binnen het kerndoel Maatschappelijke betrokkenheid verkennen leerlingen verschillende mogelijkheden om bij te dragen aan de samenleving. Leerlingen kunnen onderzoekend te werk gaan, maar hoe leuk is het om ook praktisch aan de slag te gaan.Reanimatie training maakt leerlingen niet alleen bewust dat ze kunnen helpen, maar leert ze ook de praktische vaardigheden om in te grijpen. Tijdens de training is er ruimte voor Maatschappelijke vraagstukken, zoals de wens om niet gereanimeerd te worden en waarom vrouwen minder vaak worden gereanimeerd dan mannen.

MBO
Ook op het MBO bestaan naast de beroepskwalificatie-eisen de algemene eisen, waaronder burgerschap. Dit gebeurt nu nog aan de hand van vier dimensies en in de toekomst thema’s. Reanimatie gaat hand in hand met Vitaal burgerschap en thema’s zoals Individu en groep, waarbij je zorg leert dragen voor jezelf en anderen. Het Expertise Burgerschap schreef een korte aanbeveling over onze training.

Kortom, reanimatie op jouw school is een praktijkgerichte invulling voor burgerschap. Wij hebben meerdere succesvolle projecten lopen op vo- en mbo-scholen door heel Nederland. Meer weten over deze samenwerkingen en kijken wat we voor jullie kunnen betekenen? Kom in contact.